Od miesięcy firmy kładą coraz większy nacisk na zdalne edukowanie pracowników, inwestują w webinary i zakup szkoleń gotowych e-learning. Czy jednak takie działania to nie za mało?
Żyjemy w biegu – czasy pracy przez kilkanaście lat na jednym stanowisku bezpowrotnie (na szczęście!) minęły, a dziś coraz powszechniejsze jest nawet kilkukrotne zmienianie branży w czasie całej kariery zawodowej.
Także i obowiązki zawodowe w ramach jednego stanowiska czy nawet firmy wcale nie są stałe – zmieniają się wraz ze zmianami na rynku, nowymi technologiami czy procesami. Zwycięzcą w wyścigu jest dziś nie ten pracodawca, który zatrudnia najwięcej pracowników, ale ten, który zapewnia im odpowiednie kompetencje i możliwości rozwoju.
Zorganizowanie webinaru, zakup szkoleń gotowych e-learning, czy przeniesienie materiałów szkoleniowych do sieci i przygotowanie z nich wyłącznie prezentacji multimedialnych może już nie wystarczyć. Tylko dogłębnie przemyślany i sprawnie funkcjonujący ekosystem będzie w stanie wspierać rozwój pracowników zarówno w obszarze wiedzy branżowej, jak i umiejętności miękkich. A to wszystko przyczyni się z kolei do budowania pozytywnych relacji między współpracownikami oraz pracownikami a pracodawcami, a także wpłynie na jakość produktów i usług dostarczanych klientom.
Czym w ogóle jest ekosystem uczenia się?
Zatrzymajmy się na moment i zastanówmy czym w ogóle jest ekosystem uczenia się? Samo słowo „ekosystem” jest nam bardzo dobrze znane. To, w wielkim skrócie, zbiorowisko organizmów (elementów), pomiędzy którymi zachodzą określone relacje i zależności. Pojęcie ekosystemu jest również bardzo istotne w kontekście transformacji cyfrowej obszaru szkoleń i rozwoju, ponieważ warunkuje jej prawidłowy przebieg. Kiedy możemy mówić o prawidłowo zaprojektowanym i wdrożonym ekosystemie uczenia się?
Wtedy, gdy uwzględnimy przy jego projektowaniu co najmniej pięć elementów:
- potrzeby i preferencje pracowników,
- atrakcyjne formaty szkoleniowe,
- adekwatną do potrzeb technologię,
- analizy i dane,
- oraz potrzeby biznesu.
Klasyczny e-learning rozumiany jako dostęp do treści on-line, ich prosta konsumpcja ustępuje dzisiaj projektowaniu środowisk edukacyjnych, analizom danych pozwalających na doskonalenie procesów szkoleniowych i rozwojowych, testowaniu rozwiązań w celu stworzenia jak najlepszego doświadczenia edukacyjnego dla pracowników.
Ekosystem uczenia się działa na zasadzie symbiozy – tak jak faktyczny ekosystem w naturze. Jeden element warunkuje inny. Kontakt z innymi pracownikami, współpraca lub rywalizacja, optymalizacja treści, małe dawki wiedzy: to wszystko sprawia, że przyswajanie nowych treści jest ciekawe i angażujące.
Czy wdrożenie ekosystemu uczenia się w Twojej firmie ma sens?
LinkedIn, największy na świecie zawodowy serwis społecznościowy, przeprowadza coroczne badania, z których wynika jasno, że środki inwestowane w tworzenie ekosystemów uczenia się są coraz większe. Dlaczego? Dlatego, że wdrożenie w firmie learning ekosystemu jest inwestycją, która się opłaca. Umożliwia przeprowadzanie szkoleń w dowolnym czasie i tak naprawdę w dowolnym miejscu – czasami nawet i bez konieczności dostępu do Internetu (coraz więcej systemów uwzględnia możliwość przeglądania treści offline).
Co oznacza to dla Ciebie jako pracodawcy lub managera? Przede wszystkim brak konieczności wynajmowania lub utrzymywania sali szkoleniowej czy konferencyjnej, a także koniec problemów ze znalezieniem terminu, który pasuje wszystkim uczestnikom szkolenia.
Nie ma co ukrywać, że aspekt finansowy jest również bardzo istotny. Koszt prowadzenia działań szkoleniowych i rozwojowych metodą on-line vs. metodą stacjonarną pozwalał moim klientom na uzyskanie oszczędności nawet do 70% przy kilkutysięcznej skali odbiorców.
Poza tym dziś technologia daje niezwykłe możliwości – dobrze skonstruowany ekosystem uczenia się może być bardzo ciekawym doświadczeniem dla pracowników, może ich silnie angażować w proces uczenia się. Pracownicy otrzymując dostęp do aktywności, które swoją formą zachęcają do interakcji, szybciej pozyskują wiedzę i docelowo szybciej następuje proces jej zastosowania w praktyce. Na czym zależy mocno biznesowi. To bardzo pożądane sprzężenie.
Jak stworzyć ekosystem uczenia się?
Jak już wiesz, odpowiedni ekosystem uczenia się składa się z pięciu elementów.
Pracownicy
Przede wszystkim musisz skupić się na potrzebach pracowników oraz ich preferencjach zdobywania wiedzy, ponieważ to oni są głównymi beneficjentami ekosystemu uczenia się. Im bardziej atrakcyjne treści im dostarczysz, tym na większe zaangażowanie możesz liczyć. To przekłada się bezpośrednio na lepszą obsługę klienta i wypełnianie codziennych obowiązków. To nie tylko przełoży się na lepszą wydajność i organizację pracy, ale też na lepsze opinie zadowolonych klientów.
Formaty szkoleniowe
Treść treści nierówna – może brzmi to w sposób oczywisty, ale pamiętaj, że każdy z nas przyswaja treści inaczej.
Sposób podania treści jest szalenie istotny. Albo zaangażujesz odbiorców, albo nie. W ekosystemie możesz wykorzystać wiele formatów np. e-szkolenia, bazę wiedzy z artykułami branżowymi, materiały video, podcasty, webinary, e-booki, gry, aplikacje wirtualnej rzeczywistości (VR) itd. Ten katalog nie jest zamknięty.
Postaraj się, żeby ekosystem zawierał możliwie najwięcej różnorodnych formatów.
Stale też testuj różne formaty. Budowa learning ekosystemu to proces! Stale monitoruj potrzeby odbiorców, bo dobrze dopasowane treści zaprocentują!
Technologia
Ekosystem musi być wspierany przez technologię, która odpowiada na potrzeby szkoleniowe i rozwojowe. Jeśli zdecydujesz się np. na wdrożenie platformy, najlepiej, aby umożliwiała tworzenie spersonalizowanych ścieżek rozwojowych. Nie zawsze jednak platforma jest jedynym możliwym rozwiązaniem.
Dane
Istotną rolę w ekosystemie odgrywają dane. Pomagają one analizować zachowania pracowników i obserwować, które z wdrożonych działań są skuteczne i dobrze przez nich odbierane. Dlatego zadbaj, na etapie wyboru technologii, aby wdrożone narzędzia zapewniały dostęp do raportów. Przed zakupem platformy, czy aplikacji najpierw ustal z biznesem, na jakich danych wam zależy. Co chcecie badać?
Dlaczego jeszcze warto zbudować sprawny ekosystem uczenia się? Dlatego, że skutecznie pomaga on zwiększyć innowacyjność organizacji, która wraz z rozwojem staje się silniejsza i zdolna do przetrwania kryzysów i pojawiających się wyzwań. Przedsiębiorstwa, które budują ekosystemy uczenia się i stawiają na wysoką jakość nauki i rozwoju, osiągają lepsze wyniki na wielu płaszczyznach.
Nadal zastanawiasz się, czy wdrożenie ekosystemu uczenia się w Twojej firmie ma sens i jest w ogóle możliwe? Chcesz ze mną porozmawiać i skonsultować swoją wizję? Zapraszam! Zarezerwuj termin i skorzystaj z darmowej konsultacji!