Stare przysłowie mówi, że „kto szuka, ten znajdzie”. Gdyby pokusić się o stworzenie bardziej aktualnej wersji tej złotej myśli, zapewne brzmiałaby ona w stylu „kto zadaje właściwe pytania, ten otrzymuje wartościowe odpowiedzi”.
Dobre szkolenie to takie, które będzie odpowiadało na bieżące potrzeby twojej firmy. Pamiętaj, że każdy projekt szkoleniowy odpowiada na konkretny problem biznesu. Musisz jednak odkryć i zdefiniować rzeczywistą przyczynę problemu, ponieważ może się okazać, że szkolenie niewiele tu pomoże.
Dla przykładu: otrzymujesz zadanie zorganizowania szkolenia sprzedażowego dla handlowców, ponieważ wyniki sprzedażowe są słabe. Musisz ustalić, czy szkolenie na pewno rozwiąże problem. Może się okazać, że sprzedaż jest niska z tego powodu, że oferta firmy jest niedostosowana do rynku lub brakuje jej przewag konkurencyjnych.
Jeśli celem projektu szkoleniowego ma być zbudowanie jak najlepszej wiedzy produktowej wśród pracowników, szkolenie on-line da znakomite rezultaty. Ale, żeby być tego pewnym musisz w tym być partnerem dla biznesu.
Dobieraj rozwiązania adekwatnie do potrzeb
Planowanie szkolenia powinieneś rozpocząć od analizy potrzeb. Jeśli w twojej firmie, dla przykładu, występują przestoje w pracy związane z niedostateczną wiedzą pracowników na temat systemów informatycznych, którymi się posługują, potrzebne będzie szkolenie właśnie z tego zakresu. Masz np. rozbudowany dział call center, w którym występuje duża rotacja pracowników. Co robić?
Pracownicy w tym przypadku nie będą potrzebować szkoleń na temat nowych technik sprzedażowych, czy szkoleń „miękkich”. Jednak symulator odwzorowujący logikę pracy systemu 1:1, symulujący działanie identycznie jak w rzeczywistym systemie będzie tu bardzo pomocnym narzędziem. Pozwoli nowo zatrudnionym pracownikom szybko nabyć umiejętność obsługi systemu i być gotowym do wykonywania zadań na stanowisku pracy. A biznes nie będzie generował strat poprzez pomyłki pracowników w trakcie obsługi klientów. Dlatego twoim zadaniem jest zadbanie o to, aby szkolenie odpowiadało zarówno pod względem treści jak i formatu, na najistotniejsze problemy, które zgłasza biznes.
Postaraj się też ocenić, jaki sposób przekazywania wiedzy będzie najatrakcyjniejszy dla pracowników. Wykorzystaj mnogość dostępnych formatów on-line: e-szkolenia, video, video interaktywne, gry, aplikacje wirtualnej rzeczywistości itd. Stawiaj na różnorodność. Wybór jest naprawdę spory.
Reaguj na bieżąco
Przy pierwszym projekcie, szczególnie jeśli współpracujesz z zewnętrznym dostawcą, trudno ci będzie stworzyć szybko idealne szkolenie. To wymagający proces. Obydwie strony muszą się siebie nauczyć. Ale od razu cię też uspokoję – każdy kolejny projekt będzie dla ciebie łatwiejszy. Warto testować różne pomysły oraz ufać doświadczeniu sprawdzonego dostawcy.
Warto również wykorzystać bezpośredni feedback od pilotażowej grupy pracowników, którym przekażesz demo – może się okazać, że szkolenie nie porusza najważniejszych problemów, albo od strony technicznej jest nieintuicyjne?
Przeprowadź pilotaż
Analiza uzyskanych efektów i informacji po pilotażu to jeden z istotniejszych etapów w procesie tworzenia pierwszego szkolenia on-line. Stworzenie dobrego szkolenia wymaga przeprowadzenia kilku iteracji. Każda kolejna powinna uwzględniać informacje, które zostały zebrane w ostatnim okresie. Ale… jest tu pewna pułapka. Dostawca nie może wprowadzać „zmian” do ”zmian” bez końca – dlatego musisz rozumieć proces produkcyjny, znać swoje prawa ale też obowiązki. W innym przypadku dostawca może wyceniać każdy kolejny obieg jako nową zmianę. Dlatego bardzo ważne jest dobre ułożenie współpracy z dostawcą oraz jasne określenie swoich wymagań.
Zbadaj efektywność szkolenia
Efektywność szkolenia warto zbadać już po etapie pilotażu. Ale jednak ważna uwaga. Założenia do tego, w jaki sposób zamierzasz badać efekty szkolenia opracuj na samym początku na etapie rozmów z biznesem. Do najbardziej uniwersalnych należy badanie przyrostu wiedzy poprzez zastosowanie pre-testów i post-testów, albo obserwacja stanowisk pracy dwóch grup tj. pracowników, którzy wzięli udział w pilotażu i tych którzy w nim nie brali udziału. Metod badawczych jest więcej, musisz je dostosować do specyfiki projektu i twojej firmy.
Jeśli jesteś na starcie przygody z e-learningiem i potrzebujesz wsparcia polecam ci kurs „Jak zabezpieczyć ryzyka i ułożyć współpracę z dostawcą szkoleń e-learning”, w którym wyjaśniam proces produkcyjny, etapy, zasoby, uczę jak monitorować pracę dostawcy oraz dzielę się informacjami w jaki sposób warto zabezpieczyć interesy firmy na etapie współpracy.
Głownie jednak chodzi o to, aby tobie było łatwiej koordynować projektami e-learning, aby udało ci się stworzyć przejrzyste, partnerskie relacje z dostawcą oparte na zaufaniu i szacunku. Jeśli zrozumiesz nakład pracy po drugiej stronie unikniesz wielu niepotrzebnych napięć. Jeśli zrozumiesz swój nakład pracy lepiej nim zarządzisz.