sekret udanego wdrozenia digital learningu

Sekret udanego wdrożenia e-learningu

Zacznijmy od razu mocnym stwierdzeniem: Wdrożenie e-learningu nie oznacza jedynie wdrożenia platformy! Platforma to tylko narzędzie i ostatni etap prac jaki należy wykonać. Najpierw musisz zbudować koncepcję całego ekosystemu uczenia się dla swojej firmy, zadać sporo pytań biznesowych, znaleźć odpowiedzi, odnaleźć korelacje, przygotować opis przedmiotu zamówienia od strony merytorycznej i formalnej, i dopiero wtedy ruszyć na rynek szukając dostawców, którzy będą w stanie zrealizować twój cel. Ale najpierw sam musisz zrozumieć jaki masz cel. Rozwój kompetencji menadżerów? Aktywizacja kanału partnerskiego? Wdrożenie standardu obsługi klienta dla sieci franczyzowej? Zakomunikowanie nowej strategii?

Zaczynając proces digitalizacji od końca i szukając dostawcy już na starcie dużo ryzykujesz. Strategia wdrażania e-learningu rozumiana wyłącznie jako wdrożenie platformy – to duży błąd!. Możesz zainwestować w narzędzie, które okaże się nieadekwatne do tego czego faktycznie potrzebujesz. I ta inwestycja się nie zwróci. Skąd masz już na tym etapie wiedzieć, że jest to rozwiązanie dla twojej firmy? Dostawca zrobi audyt? Szkolenie? Doskonale, ale zadaj sobie pytanie: czy na pewno zdobędziesz wiedzę do świadomego wyboru najlepszego dla twoich celów narzędzia na rynku? Czy raczej zdobędziesz wiedzę na temat prezentowanego przez dostawcę rozwiązania? Nie chcę tym samym twierdzić, że rozmowy z dostawcami są złe. Są bardzo dobre i pożądane, ale nie na tak wczesnym etapie. Niestety, brak zrozumienia i opisania na starcie własnych oczekiwań jest największym problemem w procesie wdrażania digital-learningu i na etapie realizacji niestety może powodować sporo napięć na linii dostawca – zamawiający. Dlatego warto zagwarantować sobie spokój. Jak możesz to zrobić? Możesz zaplanować proces wdrożenia e-learningu i wyeliminować typowe błędy.

Odpowiedz sobie też proszę szczerze na pytanie: czy od strony biznesowej, nie jest lepiej i bezpieczniej dysponować więcej niż jedną koncepcją rozwiązania danego problemu? Skąd masz pewność, że koncepcja wdrożenia e-learningu oferowana przez pierwszego czy drugiego dostawcę będzie dla ciebie najlepsza? Czy nie warto rozważyć innych opcji? Zwróć uwagę na to, że nie budując wiedzy o dostępnych rozwiązaniach na rynku, już na starcie sam ograniczasz sobie pole wyboru wyszukując dostawców wyłącznie po słowach kluczach w przeglądarkach. Przykład? Szukasz np. platformy LMS (Learning Management System) i wyświetlą ci się dostawcy platform (oraz wyższe uczelnie ;). Ale… może wcale nie jest ci potrzebna platforma – tylko aplikacja mobilna, albo symulator obsługi klienta wirtualnej rzeczywistości?

Od lat pracuję na wskaźnikach KPI. Nie umiem zaangażować się w projekt, jeśli nie rozumiem wartości jaką wnosi i dla klienta, i dla mnie. Zawsze też biorę pod uwagę koszt alternatywy, który obejmuje koszt utraconych możliwości, jakie byłyby w moim zasięgu przy dokonaniu wyboru innej ścieżki. A ty? Czy bierzesz pod uwagę koszt alternatywny przy wdrożeniu digital-learningu? Czy mając większą wiedzę o różnych rozwiązaniach na rynku twoja pozycja negocjacyjna z dostawcami nie byłaby silniejsza? Może inny dostawca dzięki temu zaproponowałby twojej firmie więcej wartości dodanych? Dodatkową bibliotekę szkoleń gotowych w cenie? Dodatkowy pakiet roboczogodzin na aktualizacje contentu? A może po prostu powstałaby zdecydowanie pełniejsza koncepcja learning ecosystemu realizująca twoje cele biznesowe?

Wybór należy do Ciebie – jak również wybór sposobu w jaki chcesz wdrożyć e-learning w swojej firmie i uruchomić pierwsze szkolenia. Jeśli jednak nie masz w zespole osób z odpowiednimi kompetencjami, potrzebujesz poukładania krok po kroku procesu digitalizacji i chcesz uniknąć błędów na etapie wdrożenia sprawdź opcję konsultacji.

Przewiń do góry Call Now Button